Hyundai Nexo menetpróba - Ezt is megértük!
A Hyundai tartott egy teszt napot, ahol a friss belépő szintű szabadidő-autója mellett (Bayon), több más újdonságot is ki lehetett kipróbálni. A zöld vonalat a Santa Fe hibrid és a Tucson tölthető hibrid mellett, a Nexo jelentette. Az i20 N sport modell mellett, a Nexót övezte a legnagyobb érdeklődés.
A Hyundai nem nyeretlen kétéves a hidrogénnel működő üzemanyagcellával történő kutatás terén: 2013-ban már utcára bocsájtotta az iX35 Fuel Cell típust, amit követett 2018-ban a Nexo. Fontos tudni, hogy – a teherautó mellett (Xcient) – ezek is megvásárolható autók, tehát nem prototípusok. Ez mutatja, hogy a hidrogén technológia életképes és a kúthálózattal együtt, igen komoly benne a fejlődési lehetőség.
Az élmény
Ha esetleg az olvasó úgy gondolta, hogy a hidrogénnel üzemelő autó vezetése valami igazán különleges dolog, akkor sajnos ki kell, hogy ábrándítsuk: nem az. Ez nem cikizése a Nexónak, hanem a tapasztalás és az autó felépítéséből adódik. A Nexo kívül-belül szuper csendes és a villanyautókhoz hasonlatos a vezetése.
A márkánál bevált, fém gombos menetválasztóval lehet kiválasztani, hogy parkolás, előre vagy hátra legyen az irány. A Nexo tette a dolgát: az elektromos autóknál megszokott, villámgyors a reakció a menetpedál lenyomására. A fülke hangszigetelése és a kivitelezése kiváló, jók a felvonultatott anyagok.
A belső kinézete nagyon haladó, egyeseknek talán túl modern is. A műszerfalhoz meredeken csatlakozik a középkonzol, amely alatt terjedelmes tároló található, USB portokkal és vezeték-nélküli telefontöltéssel. A halvány szürkében pompázó belső nagyon modern, de szerencsére nincs meg a Teslákra jellemző, minimál dizájnnak álcázott kapcsoló, vezeték és gomb spórolás. A fűtés-hűtés és minden gyakran használt funkció, külön kapcsolóval, gombbal elérhető. Ez könnyű kezelést biztosít a hétköznapokban.
A műszerfalon lévő hidrogén felirat és az előhívható folyamat ábra az árulkodó jel, ami mutatja, hogy nem hétköznapi négykerekűben ülünk.
Mi mennyi és hogyan
A tervezők a Nexo padlólemezében rejtették el az 52,2 literes hidrogén tartályokat (3db). Ekkora mennyiség, valamivel 600 kilométer fölötti valós hatótávolságot biztosít, plusz pont, hogy az autó pár perc alatt megtankolható. Például az első hazai hidrogén kúton.
A hatvan százalékos hatékonysággal működő rendszer, 163 lóerő és 395 Nm-t tud. A Nexo végsebessége egy km/óra híján 180 km/óra, a 100 km/órás sebességet pedig 9,2 másodperc alatt éri el. Ezek az értékek átlagosnak mondhatók.
A Hyundai Nexo ellenfeleit a BMW X3, Audi Q5 méretosztályban kell keresni, mert 4,7 méteres a hossza. A külsőből nem utal semmi a jövő hajtóanyagára. Modern, a márka kínálatába illő az arculata a Nexónak. Ami kívülről eltér az átlagtól az a Fuel Cell felirat, a karosszériába simuló kilincsek és az elegáns matt fényezés. Ami pozitívum, hogy a tesztautóban 72 ezer kilométert hajtottak bele, ez a kilométer szám azonban nem látszódott rajta.
Benedek Attila
Fotó: Hyundai