Tesla Modell 3 - A nép Tesla technikája

A Tesla két csúcsmodellje kielégíti a prémium autókra vágyók igényeit, de aki nem akar annyit költeni annak jó vétel a kis tesó is. Ez a Tesla már nem a drága és körülményesen javítható könnyűfémből készül.
Mi van a ruha alatt? A Tesla Modell 3 technikája.

Mielőtt elmerülnénk az autó felépítésében, érdemes megnézni a Model 3 számait. A jelek szerint az új típus túlélte a gyártás kezdésével és a termelés felfuttatásával kapcsolatos gondokat, mert a következőképpen alakultak az eredményei: a 4690 milliméteres autó első példányai 2017 őszén hagyták el az üzemet. Az első időszakot 260 darabbal zárták. A harmadik negyedévben (Q3) már alakult a molekula, mert ekkor 2425 példányt készítettek. 2018 jól mutatja a gondok enyhülését és a termelés felfutását: az első három hónapban 9766 darab Model 3 gördült le a szalagokról, az utolsóban pedig 61394 példánynál állt meg a számláló. Ami megnyugtató, hogy a számok folyamatosan emelkednek, 2019 második negyedévében 72548 darab Model 3 készült a fremonti üzemben. Viszonyításképpen a jóval drágább Model S-ből 10 és 13 ezer között gyártanak negyedévente, a csúcsmodellnek számító Modell X számai hasonlóak vagy egy kicsivel jobbak.

A jelek szerint a Model 3 lesz a kaliforniai gyártó ”népautója”, ha csak a számokat nézzük. Ugyanis véget ért a rendkívül nehézkes indulás, ami az újfajta gyártási technológiáknak és a nagymértékű robotizálásnak az összecsiszolásának ”köszönhető”.

A kis Teslánál már ”elengedték” a teljesen alumínium karosszériát, a könnyfém már csak a csomagtartó alsó részében és a hátsó sárvédő belső elemében található. A padlólemez és az egész váz nagy-szilárdságú acélból készült, ezt megtűzdelték a biztonság szempontjából kritikus pontokon ultra-nagy szilárdságú acél elemekkel. Ezek a középső ajtóoszlop és a padlólemezben lévő merevítő elemek.

A fémes kalandozás nem véletlen: a Model 3 töréstesztje igen jó. Ez senkinek sem újdonság és gyakorlatilag borítékolható volt az eredmény. Az igen meredek dolgot az oldalütközés jelentette, amelyet jól teljesíteni nagyon nehéz. Ugyanis oldalt található a legkisebb energia elnyelő zóna és ráadásul a teszt egyik verziójában kb. 30 centi átmérőjű fém póznának csapják neki az autót. A Model 3 ezt úgy hozta, hogy a kocsi tetején alig látszik a horpadás...

Érdemes visszatérni még egy kicsit a 454 kilós akkumulátor csomaggal rendelkező és összesen 1610 kilós alap és 1730 kilós nagyobb akkumulátoros autóhoz. Az itt kipróbált padlólemez lesz használva a nemsokára érkező szabadidő-autóban és még több modellben is. Ez a valódi tömegtermelés pedig át tudja fordítani nyereségesbe a vállalatot és így a folyamatos gazdasági tűzoltást még meg is szűnhet. A pénzügyi erősödést segíti a kínai gyártóüzem elindítása is.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Bemutatták a GM Ultium akku rendszerét

GM Ultium - Landolt a jenkik 100 dollár/kWh ár alatt lévő akkumulátora!

Jövőre nyit a GM új akku üzeme, amelyben már az Ultium névre hallgató, szinte vezeték nélküli áramtárolók készülnek.

Hogyan tölthetünk fel egy e-autót?

Hogyan tölthetünk fel egy e-autót?

A töltőkábelek és csatlakozók közt nagy különbségek állhatnak fenn.

GM Ultium padlólemez

GM Ultium - Megérkezett a GM gördeszka alváza

A General Motors is bemutatta az elektromos autó padlólemez rendszerét.