Gyári falitöltők otthonra - A Honda mint energia szolgáltató?

A cím elég bizarrnak tűnhet első olvasatra, de az elektromos autók elterjedése sok változást hoz. Az autógyárak megjelennek a töltők piacán, még a Honda energia szolgáltatóként lép színre.
Gyári falitöltők, avagy autógyárak mint energiaszolgáltatók?

Kezdjük a rövidebb hírrel. A Volkswagen az ID3 piacra dobásával, és az ugyan arra a műszaki alapra épülő ID4 belebegtetésével egy időben, megmutatta, hogy milyen otthoni fali töltőket ajánl a vásárlóinak. Ezt nem csak a németek csinálják: szinte mindegyik gyár kínál töltőt.

A VW extra listáján a belépő szintet az ID Charger jelenti. Ez kettes típusú végű töltőt takar, amelyet otthon felszerelve, a 220-as hálózatról 11 kW-al lehet tölteni az autót. Az egység kompakt fali töltő, modern külsővel, amit könnyű és gazdaságos is felszerelni. A rajta lévő árcédulán 399 eurós szám látható.

Egy lépcsővel fentebb már 599 eurót kell fizetni, az ID Charger Connectért. Ez a készülék már ”okos”, ez azt jelenti, hogy a helyi hálózaton, vagy az extra pénzért elérhető LTE modulon keresztül már lehet távolból karbantartani és a töltést felügyelni.

A csúcsváltozatot 849 euróért lehet felszereltetni a lakásba vagy a céghez. Itt már széria szerelvény a beépített számláló, amin lehet, látni, hogy ki mennyit, mennyiért töltötte az autóját. Plusz a mobilos adat kapcsolat a készülék egész ”életére” szól.

Az igazán izgalmas dolgokat a Honda hozza. Az, hogy kapható náluk a garázs padlójába vagy a falára szerelhető Power Charger nem újdonság, amely egy fázisnál 7,4 kW-al tölt, de ahol a két fázisú a rendszer, ott már 22 kW teljesítménnyel szaladozhatnak az elektronok. Ez az otthoni hálózaton biztosít, jóval gyorsabb otthoni töltést, mint a megszokott 220-as hálózat.

Az igazán izgalmas dolgot az Ubitriclty-vel történő együttműködés jelenti. Ez olyan hálózatra történő csatlakozást jelent, amely két irányba is működhet. Ez segít kapcsolatot teremteni a hálózat, a lakásban, házban lévő hálózat között. Mindez okosan történik, tehát áramszünet vagy vészhelyzet esetén az autó el tudja látni a lakást árammal. Az autó töltése tud menni az olcsóbb, ”éjszakai” árammal, ha az áram ára emelkedett, akkor az áram tőzsdén el lehet adni az autóban lévő, korábban olcsóbban megvásárolt vagy otthon napenergia segítségével megtermelt áramot. A Power Managedment Prototype nevű szerkezet segít ebben.

De akinek a villanyautó köré épült ökoszisztéma nem elég, az léphet tovább, akár a Honda. A japánoktól a különféle energia szolgáltatások adása nem idegen. Az Egyesült Államokban a gázvezetékre telepített szekrénnyi átalakító egység segítségével töltötték a hidrogén autókat.

2020-ban indul el az EVTEC modell az Egyesült Királyságban és Németországban, aminek a kísérleti terepe Londonban épült meg. Ide jöhettek el az önkormányzatok, cégvezetők és más érdeklődők, hogy megnézzék a villanykarókra, villanyoszlopokra szerelhető fizetős töltőket. Természetesen ez a rendszer is okos, képes két irányú működésre. Megoldja az áram tárolás, eladás, megosztás problémáját, persze professzionálisan lefedi. A legfőbb előnye nem csak a fentiek, hanem az, hogy a ”könnyen” telepíthető és így a lakótelepet tele lehet szórni viszonylag gyorsan töltőkkel. Ekkor már a Honda mint áramszolgáltatóként működne.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Zoox elektromos autók

Zoox - A startup, amibe betársult az Amazon

A Zoox sikertörténete, azaz hogyan gyártsunk önvezető, elektromos robot taxit.

Az Elon Musk-mítosz

Az Elon Musk-mítosz

Bullying áldozatából vált a férfivá, aki megváltoztatta a világot.

Önvezető autókkal váltaná meg a világot

Önvezető autókkal váltaná meg a világot: ezt jelenti a Tesla Elon Musknak

Két álma van: megvédeni a bolygót, és ezzel megmenteni az emberiséget.