Tesla Model S - Az elektromos limuzin technikája
A Model S szálka a ”régi” autógyártók szemében, ugyanis 2019-re értek be azok a fejlesztések, amelyeket a 2012-ben piacra dobott típus inspirált... A kínos az egészben, hogy a 80-100 éve a piacon lévő nagy neveknek - a Tesla megérkezéséig – valahogy nem sikerült életképes villanyautót létrehozniuk. Erre jön Elon Musk és nulla autógyártási tapasztalattal megcsinálja a ”lehetetlent”. Ezt a bizonyítványt elég nehéz megmagyarázniuk a nagy neveknek.
A Tesla és a Model S sokadik folyománya, hogy komoly befolyást gyakorol az autógyártásra. Ugyanis az amerikai cég az egyik példa rá, hogy ”bárki” építhet működőképes, csúcs színvonalú elektromos autót. Ezért a ”régi” autógyárak aggódva figyelték a Dyson tajvani projektjét, amely nemrég fújtak le, de a szilárd test akkuk fejlesztését azért folytatják. Vagy ott a német posta elektromos postásautója (Steetscooter), amit szintén veszélyes rájuk nézve: 16 éves élettartamra tervezték, szinte mindennapi városi használattal... Ráadásul ez a haszonjármű már pár éve szolgálatba állt a németeknél és más is megvásárolhatja.
A Modell S, a 4980 milliméteres hosszával a BMW ötös széria konkurense. Az alumínium karosszéria elemek alatt, rendkívül egyszerű felépítésű technika található. Az autó alapja a képen látható váz, ebben a kb. 15 centi magas, téglatest alakú helyen találhatók a Panasonic által gyártott, az AA méretű ceruza elemeknél vastagabb akkumulátorok, a velük kapcsolatos számok: 7104db és 540 kg. Ezeket cellákba helyezték, ez a megoldás rendkívül alacsony súlypontot, nagy biztonságot és remek stabilitást eredményez.
Az alumínium vázhoz csatlakoznak elől és hátul a vaskos lengőkarok. A hátul vagy mindkét tengelynél elhelyezett villanymotorok mérete is sokat elmond a leadott nyomatékokról. Az erőteljes alumínium elemek pedig gondoskodnak a kiváló törésteszt eredményekről. A jó eredmény eléréséhez az is kellett, hogy a hagyományos robbanómotor kikerült az autó elejéből. Így az első struktúra minden elemét arra lehetett használni, hogy tartson és elvezesse el az ütközések energiáját.
Természetesen a Tesla is halad a korral, tehát nem ő gyárt minden alkatrészt az autóihoz. A Modell S-be a német ZF szállítja az elektromos szervokormányt, a Graz-ban is üzemet működtető Magna gyártotta a 2013-as modell évi típuson a hűtőmaszkot és a külső és belső tükröket. A féktárcsa és a féknyereg az olasz Brembótól érkezett. A Ford GT40-es szuper-sportkocsit is gyártó Multimatic készíti a hátsó ajtókon lévő műanyag díszítést és szállítja a komplett első lökhárítót. Ezek voltak listán a legnagyobb nevű, felénk is ismert beszállítók.
A Tesla gyára régi ”motoros”, eredetileg a General Motors építette 1962-ben. A GM és Toyota hajdani közös gyáraként (NUMM) vált igazán ismertté a kaliforniai üzem, amelyet 2011-ben, 17 millió dollárért vásárolt meg a Tesla. A fremonti telephely méreteiről sokat elmond, hogy tízezer dolgozó és sok robot készíti az autókat. Helyben készül az akkumulátor csomag, a fedélzeti töltő, számos műanyag elem és persze az autó teljes alumínium váza és a karosszéria elemek.
Benedek Attila