Tesla Semi - A teherszállítás zöldítése
A Tesla Semitől volt hangos a sajtó pár hétig, ez a teherautós műfajban komoly teljesítmény. Nem csak a Tesla repült rá erre a vonalra, hanem sok más nagy gyártó is. Hogy izgalmasabb legyen a dolog, a teherautók zöldítésében nem csak az elektromos vonal látszik megoldásnak: talán nála is jobbnak, használhatóbbnak tűnik a hidrogént használó üzemanyagcella. Ezen a téren a Toyotával együttműködő Kenworth és a Nikola jár az élen. Az óriáscégek rámozdulása a kínálkozó autókra mutatja, hogy pár éven belül várható áttörés ezen a területen is.
A kaliforniai gyártó 2017. november 16-án leplezte le a teherautóját, a villámgyors - és később - az űrbe kilőtt új Roadsterjével együtt. Az autó gyártásba kerülése 2020-ban fog megtörténni, addig a közúti teszteket folytatják a Darth Vader sisakjára hasonlító fülkével szerelt vontatóval.
Ez a jármű egyelőre nyergesvonatóként kerül forgalomba, de valószínűsíthető, hogy később járműcsaláddá növi ki magát és teherautóként is forgalomba kerül.
A fejlett Autopilot rendszerrel szerelt kamion fülkéje nem csak kívül, hanem belül is eltér a ma megszokottól. Egy ülést tartalmaz, amit középre helyeztek, a Modell 3-ból ismerős táblagépeket használják a sofőr tájékoztatására és az álló helyben történő szórakoztatásra.
A szokatlan kialakítást persze érte kritika, de a Tesla vezére megnyugtatott mindenkit, hogy rendkívül strapabíró, szinte golyóálló üvegből készül a Semi első szélvédője. Ami egy részes, nem a műfajban megszokott, biztonságosabbnak tartott osztott. A fülke padlója a hiányzó motor, váltó miatt alacsonyabbra került, ráadásul a berendezése is más, mint az átlag. Hálófülkés kivitel is készül majd belőle.
A legizgalmasabbak persze a paraméterek. Az üresen 97 km/órás sebességre 5 másodperc alatt gyorsulás, csak a civileket lenyűgöző adat. Mindez megpakolt pótkocsival már 20 mp alatt történik, ami jó érték. Az üzemeltetőket ennél jobban érdekli, hogy 1,6 millió kilométeres garanciát kapnak a Semikre. Legalább ennyire izgalmas, hogy két éves üzemeltetés alatt 200 ezer dollárt lehet megtakarítani a vontató fenntartási költségein. Amire még rájön a fogyasztás, mert a Semi 12 cent /km-es költséggel működtethető.
Csak a vontató 997 kilométeres hatótávval rendelkezik, pótkocsival és rakománnyal terhelve 480 és 800 kilométeres a meghirdetett hatótáv. Az otthoni feltöltés még viccnek is rossz, mert a 11800 kilós akkumulátor csomag rendesen szívja az energiát. Erre készül is Tesla, megoldásként ott a napenergiával támogatott Megacharger, amely segítségével a nagy hatótávú modell, 30 perc alatt 640 kilométernyi energiát képes elnyelni.
Korábban már volt említve a Model 3, ebből az autóból származik a négy motor, amelyek hajtják a Semit. Az újdonság természetesen felkavarta az állóvizet, de majd a végleges változat válaszolja meg a vitás kérdéseket. A kisebb hatótávolságú verzió 150 ezer dollárba kerül, a nagyobb 180 ezerbe, de aki a különleges alapítói szériára vágyik, annak 200 ezer dollárt kell fizetnie a csúcs Semiért.e
Kb. kétezer körüli előrendelés rögzített a Tesla, ami izgalmassá teszi ezt a számot, hogy a UPS 125 darabot, a Pespsi pedig százat rendelt. Ezzel az is jár, hogy a főbb telephelyeken töltő telepítés is várható, így a Tesla ezen a téren is be tud indítani egy zöld forradalmat.
Benedek Attila