Elektromos autó támogatás - Váratlan fordulat!
A legnagyobb vesztesei a harmadjára kiírt elektromos autó állami támogatásnak a tehetősek. Ők a bő tíz milliós ligában válogattak, tehát a Tesla Model 3-at és társait vették célba. A 2020. június 15-től indult pályázatban a határ bruttó 11 millió forintnál lett meghúzva, aki a 11 és 15 milliós sávban keres autót, az mindössze félmillió forintos ”ingyen” pénzt vihet haza.
Az itt megtekinthető és letölthető pályázatban ötmilliárd forint áll rendelkezésre, ebből kereken két milliárdot különítettek el a taxisok részére, akik max. 15 millió forintos járműnél, a vételárnak maximum az 55 százalékát pályázhatják meg.
Ez az egyik újdonság. A taxis támogatás meglepően jó döntés, mert a folyamatosan a városban közlekedő, zömmel dízel üzemű autókat váltják le elektromosra.
A megmaradt három milliárd forintból, bruttó 11 milliós vételárig, 2,5 millió forintos támogatás érhető el. Ez az összeg a kiszemelt villanyautó árának maximum a feléig mehet el. Sajnos még nem érkezett meg a piacra a Dacia minimál villany suvja és a kínaiak sem hajózták be az 5-6 millióba kerülő elektromos autóikat. Így maradnak a városi közlekedésben vagy rövidebb távú ingázásra ideális, kisebb hatótávú járművek.
A piac legjobb vételét a Škoda Citygo iV jelentette, de ebből a cseh gyár csak annyit készített, amennyit a CO2-es kvóta megkívánt és egy darabbal sem többet... Így pár hónap alatt elfogyott a Magyarországnak szánt, nem túl nagy készlet.
Az újra kiírt támogatás – a korábbi összeg egy millióval történő megemelésével – alaposan fel fogja pörgetni az elektromos autó vásárlásokat. Hasonló történt a nagy családosok pályázatánál is. Így a rendelet megjelenését követően a vezérképviseletek gyorsan akcióba lendültek. A legfürgébb a Hyundai volt, amely villám sebesen jó árasította az Ioniq modelljének kisebb akkus kivitelt. És persze a taxisokat is várják az új ajánlatokkal.
Lassan megérkezik hozzánk az ID3, a tisztán elektromos autónak tervezett VW. Ez a típus a taxisoknak és a magán vásárlóknak is igen érdekes lehet. Az ötmilliárd forintnyi ”ingyen” pénz, kb. 1200 elektromos autó kedvezményes forgalomba helyezéséhez elegendő.
A végére maradtak az ételfutárok, és hagyományos futárok, akiknek érdemes megnézniük a fenti linket és az elektromos robogó kínálatot. Akinek magánszemélyként csillant fel a szeme az elektromos robogóra, azt érheti csalódás, mert csak egyéni vállalkozók és cégek élhetnek a kb. félmilliós kedvezménnyel. Ahol a szóba jöhető járművek száma jelenleg egy kézen megszámolható. A kedvezménnyel járó extra forgalom viszont felpezsdítette az importőröket, úgy hogy várhatók újabb ajánlatok.
Benedek Attila