Honda Jazz, Jazz Crosstar - Csak hibrid hajtással!

A teljesen új Honda Jazz Európában csak hibrid hajtással kapható. A tervezők, a Forma-1-ben kipróbált technológiát vetettek be.
Honda Jazz, Jazz Crosstar - Csak hibrid hajtással!
 

Talán az új Jazz megjelenése az első alkalom, hogy a Honda igazán kihasználta, hogy újra a F1-ben szerepel. Szerencsére nem csak a fotók elkészítése és a sajtóközlemények megírása miatt bukkant fel a Forma-1.

A F1-ben szerzett tapasztalatokat alkalmazták a hibrid rendszer kifinomult vezérlésénél és a villanymotorok tervezésénél is. Ezért az új Jazz-be épített motorok könnyebbek, és kisebb helyet foglalnak el. Így a lítium-ion akkumulátorral és a vezérléssel együtt egyszerűbb volt ”eldugni” őket az autóban. Fontos információ: a motorokat a Honda házon belül fejlesztette, nem csak egyszerűen megvásárolta egy külsős beszállítótót, mint ahogy azt sokan teszik. Ráadásul a villanymotorok maximális fordulatszáma 13300! A kifejlesztett technikát nem csak itt fogják alkalmazni, mert 2022-ig, még öt új hibrid Honda kapja meg.

A Honda két villanymotort alkalmazott az e:HEV elnevezéssel illetett rendszerben, ahol az egyik motor csak a generátor szerepét látja el. A meghajtó villanymotor 109 lóerőt és 253 Nm-t tud, ehhez járul hozzá az 1498 köbcentis, 98 lóerőt és a 131 Nm-t produkáló négyhengeres. A kettőjük ereje 175 km/órás végsebességet és 9,4 mp-es százra gyorsulást biztosít. Ami izgalmassá teszi a kiskocsi vezetését, az a folyamatosan jelenlévő nagy nyomaték.

Hogy a hibrid technika jól működjön, a motorhoz kapcsoltak egy kis helyen elférő fokozat-nélküli sebességváltót (eCVT), amelyet elláttak előre programozott fokozatokkal. A rendkívül kompaktra tervezett rendszernek három működési módja van, amelyek között észrevétlenül vált a vezérlés, de persze a vezető által is kiválasztható a kívánt hajtásmód.

Amikor csak a benzin motor működik (Engine Drive), akkor a motor közvetlenül hajtja a Jazz első kerekeit. Hibrid üzemmódban (Hybrid Drive), a belső égésű motor direkt hajtja a generátort, így termel áramot a rendszer, ez az energia jut el a meghajtó villanymotorba és az akkumulátorba. Tisztán elektromos üzemben (Electric Drive) a belsőégésű motor áll, és az akkuban lévő áramot használja az autó.

Városban az elektromos és a hibrid mód között váltogat észrevétlenül a rendszer, így elviekben elérhető a WLTP szabvány szerint beígért 4,5 literes fogyasztás. A fékezéskor, gázelvételkor keletkező energiát pedig felhasználják, mert közben tölt a rendszer. Autópálya tempónál és országúton a motort működtetik, de erős gyorsításkor besegít a villanymotor is.

Az e:HEV rendszer hardver része a jelek szerint nagyon rendben van, és valószínű, hogy a programozása is jól működik. A tisztán elektromos hajtású Honda-e itt kapcsolódik a hibrid Jazz-hez és annak a szabadidő-autó változatához, a Crosstarhoz.

Ugyanis nem csak a 9 colos központi kijelzőn futó új menürendszert vették át, hanem az autóhoz tartozó alkalmazásokat is (My Honda+).

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Kia Ceed SW lágy-hibrid teszt

Kia Ceed SW lágy-hibrid - Az egész pályás letámadás anatómiája

A Kia lágy-hibridként kínálja a dízel motorját. Jó ötlet? .

BMW i3

Bemutatjuk a szénszálas karosszériájú BMW i3-at!

A BMW 2013 óta gyártja az i3-at, a különleges elektromos autóját

Kia XCeed PHEV teszt

Kia XCeed PHEV - A zöldítés elkezdődött

Kipróbáltuk a Kia XCeed tölthető-hibrid kivitelét.