Elektroszmog a volán mögött?

A gyártók már ismerik a problémát, de sofőrként is tehetünk ellene.
Elektroszmog a volán mögött?

Elektromágneses hullámok mindenhol vannak, még az autókban is. A gyártók gondoskodnak arról, hogy már a fejlesztési szakaszban se veszélyeztessék az utasokat - de a sofőrök magukat is megvédhetik.

Az "elektroszmog" a környezetünkben található elektromágneses hullámok leírására szolgál. Ha a szintük kiugróan magas, ezek a hullámok hatással lehetnek az emberi egészségre. De vajon tartanunk kell tőle, hogy az autóink a sugárzás forrásai? Az új technológiákkal, például a plug-in hibridekkel és az elektromos járművekkel nőtt-e az autók elektromágneses sugárzása?

Sok elektromágneses mező fordul elő a környezetben, például a Föld mágneses mezőjéből, mondja Sarah Driessen szakértő.

"Ezek a gyenge mezők ártalmatlanok az emberre. De vannak mesterségesen előállított mezők, amelyek károsak lehetnek a közvetlen közelében lévő emberekre" - mondja. Ezért vannak a magas feszültségű vezetékek magasan, az oszlopok tetején.

A műszaki berendezések által létrehozott mezőknek meg kell felelniük bizonyos határértékeknek, hogy ne okozzanak egészségügyi következményeket. Ez vonatkozik az autókra is.

"Az erről rendelkezésre álló kevés adat azt mutatja, hogy a határértékeket többnyire betartják" - mondja Driessen.

Juergen Schwarz, a Mercedes antennáinak és elektromágneses kompatibilitásának osztályvezetője két területet különböztet meg.

"Először is, maga a jármű is sugárzik" - mondja. Ez a sugárzás azonban nem károsíthatja vagy zavarhatja az embereket vagy más technikai eszközöket.

Emellett ott van a külső környezetből származó sugárzás. "A kívülről érkező sugárzás nem károsíthatja vagy zavarhatja a járművet vagy annak belső szolgáltatásait, ezért biztonságosan kell kialakítani a járművet" - mondja Schwarz.

Ha a jármű által kibocsátott sugárzásról van szó, nincs egyfajta mérés: a különböző alkatrészek, például chipek, vezérlőegységek vagy antennás rádiómodulok, mind különböző frekvenciákat produkálnak.

Annak érdekében, hogy a sugárzás szintje a lehető legalacsonyabb legyen az autóban, a sofőröknek nem a mobiltelefonjukkal kéne telefonálniuk, hanem egy külső antennát használni helyette.

A frekvenciamezők lehető legalacsonyabb szinten tartása érdekében a Mercedes járművei integrált LTE külső antenna segítségével továbbítanak, ami szintén javítja a vételt.

A Volkswagen szerint a járművek tervezése és fejlesztése során figyelembe veszi az elektromágneses környezeti kompatibilitást. Például a fő tápkábeleket a fém árnyékolású belső téren kívül helyezik el (egy Faraday-ketrecet alkotva), a meghajtókat beburkolják, és speciálisan tervezett szűrőket használnak a nagyfeszültségű alkatrészekhez.

Nem igaz, hogy a dugaszolható hibridek vagy az elektromos autók több mágneses teret produkálnak, amelyek károsak az autósokra, mint a belső égésű autók. Ugyanazok az elektromágneses határértékek érvényesek minden autótípusra.

Valójában a teljesen elektromos és hibrid autók is előnyöket kínálnak ezen a területen - mondja Schwarz. Ennek oka, hogy minél nagyobb a feszültség, annál kisebb a mágneses tér, valamint a sugárzás.

Kapcsolódó cikkek

BMW i3

Bemutatjuk a szénszálas karosszériájú BMW i3-at!

A BMW 2013 óta gyártja az i3-at, a különleges elektromos autóját

Ford Puma hibrid teszt

Ford Puma teszt - Fókuszban a lágy hibrid rendszer

Hogyan működik az új Ford Puma mild hibrid kivitele a gyakorlatban?