Apple Titan project – Amit tudni lehet az Apple autóról

Ha bármilyen szinten is megvalósul, komoly veszélyt jelent az összes autógyárra az Apple autóipari kalandja. Nemrég jelezték, hogy 2025 után léphet színre az almás autó.
Apple autó

Számtalan közvetett bizonyítékot lehet felsorakoztatni, amelyek mutatják, hogy az Apple-nek igen komolyak az autóipari tervei. Az Apple autós elképzelésiről, az egyik legnagyobb Mac szakértő, termék előjelző, Ming-Chi Kuo is beszámolt. Az Apple autó, az előrejelzések szerint 2025-ben, de inkább utána érkezhet.

Az Apple autós terveiről elsőként egy magas rangú Apple beosztott kotyogott ki részleteket. A forrása, a cégalapító Steve Jobs (1955-2011), aki az első iPhone bevezetése körül (2008), már említést tett a kollégáinak az autóval kapcsolatos elképzeléseiről.

Az első hivatalos megerősítés, 2014-ben került nyilvánosságra. Ekkor indult útjára a Titan project néven az autó fejlesztés, a nevesítés mellett, elkezdték az autóipari szakemberek toborzását. Az egyik legnagyobb halat, a Mercedes-Benz amerikai részlegének, az erőforrás fejlesztési vezetője jelentette. Johann Jungwirth később elhagyta a céget, de az ő neve is mutatja, hogy milyen komoly szakember gárda dolgozik/zott az Apple-nél.

A helyi autógyáraktól is érkeztek szakemberek, akik a magas pozícióikat cseréltek le az Apple-es állásra. Többen jöttek a Teslától és más startup cégtől. Az Apple Berlinben például működtet néhány tíz fős műhelyt, ahol leginkább a jövő autóját és a körülötte lévő, leendő szolgáltatásokat próbálják megfejteni és előrejelezni. Az itt ötletelő szakemberek a marketing, a számítástechnika és az autóipar területéről érkezett.

Az egyik legnagyobb autóipari beszállító a Magna International, amely Graz-ban is üzemeltet autógyárat. A kanadai világcég, az Apple főhadiszállása közelében működtet egy kisebb fejlesztőbázist. Persze együttműködve a számítógépes óriással.

Az Apple közben felvásárolt cégeket, és bekért az önvezetéshez nélkülözhetetlen LIDAR érzékelőkből ajánlatokat. Közben azon dolgoznak gőzerővel, hogy a sötétben, ködben is remekül látó LIDAR szondákból, még kompaktabb, még jobban működő kiviteleket fejlesszenek.

Az autós területen három út áll a cupertinói vállalat előtt: színre léphetnek komplett autóval, vagy csak az önvezetéshez nélkülözhetetlen hardverrel és szoftverrel. Ha az első terv valósul meg, akkor izgalmas és haladó technikájú akkumulátort és komoly csatolt szolgáltatásokat kapnak a vevők. Ha ”csak” az önvezetés lesz a célpont, akkor teljes rendszert tudnak majd szállítani belőle. Megcélzott terület lehet még az autó fedélzeti rendszereit, kijelzőit működtető program elkészítése. A komplett rendszert, autógyárak vehetik meg az amerikai cégtől.

Az önvezetésre történő komoly fókuszálás bizonyítéka, hogy 2016-ban befektettek a kínai DiDi Chuxing-ba. Az Apple egy milliárd dollárt fizetett, hogy résztulajdonosa legyen az 550 millió felhasználóval rendelkező, több, mint 400 városban működő cégnek. Az ázsiai vállalat autó megosztással, Über rendszerű taxizással és sok más, úttörő szemléletű járműves és szállítási tevékenységgel foglalkozik.

A társulás oka nyilvánvaló: az utcákon futó sok millió autóban, rengeteg nélkülözhetetlen tapasztalatot lehet szerezni a mesterséges intelligencia mellett, az önvezetésről és kamerák és érzékelők működéséről.

Az innen nyert adat mennyiséget összekötve az öntanuló és a sok adaton alapuló technológiákkal (Big data), már valamennyire behozhatónak látszik a Tesla előnye az önvezetés terén. A Kínában szerzett rengeteg tapasztalattal, a hagyományos autógyárakat biztos le tudják körözni.

Ha ez nem lenne elég, az Apple 2019-ben megvette a Drive.ai céget, amely mesterséges intelligenciával foglalkozik. A sokadik közvetett bizonyíték, hogy a chipeket gyártó TSMC-nek már leadták a megbízást az önvezető chipek fejlesztésére. Ez jól illik a cég a filozófiájába, ami jó ideje az, hogy házon belül fejlesztik a programot és a számítógép szinte minden porcikáját.

Benedek Attila

Fotó: Apple

Kapcsolódó cikkek