Ford Puma teszt - Fókuszban a lágy hibrid rendszer

A kék ovál üdvöskéje már elérhető a szalonokban. Az mHEV felirat a lágy hibrid rendszert takarja, amit előszeretettel hívnak mild hibridnek is.
Ford Puma hibrid teszt

A legfrissebb környezetvédelmi intézkedéseknek köszönhetően, lassan már nem kerülhet utcára hibrid technika nélküli autó. A belépő szintet a műfajban a régebben kitalált - eddig nem igazán alkalmazott találmány - a generátor és az önindító funkcióit egybe gyúró önindító-generátor jelenti.

Ez a megoldás helyettesíti a megszokott stop-start rendszert. Az ISG, BISG néven futó technikával vértezték fel a Ford legfrissebb szabadidő-autóját, amely az EcoSport és a friss Kuga közé érkezett.

Városi forgalomban nem volt szuper takarékos a Puma, ugyanis nyugis vezetéssel 8,7 litert fogyasztott. Ennek az oka prózai: a három hengerest forgatni kell, hogy előcsaljuk belőle a 125 lovat. Városban a hangját is jól hallatja, ami nem a legkellemesebb motorhang. Városok között - a hosszúra áttételezett fokozatok miatt - viszonylag alacsony fordulaton pörög az erőmű, ez jótékonyan hat a fogyasztásra és a hangra is. Közúti tempónál gyorsítva a motorhang nem zavaró, 120-130 környékén érkezik a szélzaj a szélvédő oszlopok felől.

Az autó dinamikája autópálya tempónál az alapmotorral is megfelelő. Az átlagos igényeket tökéletesen kielégíti. Aki takarékosabb Pumára vágyik, annak ott a nemsokára érkező 1,5 literes, EcoBlue dízel kivitel.

Vissza kanyarodva a stop-start rendszerre, a Ford sajtóanyaga azt írja, hogy 15 km/órás tempó alatt kapcsolódik le a motor. Ezért menet közben, kinyomott tengelykapcsolónál vagy üresbe tett váltónál is leáll a három hengeres. Ez nálunk 10-12 km/órás tempónál történt meg. A legizgalmasabb a visszakapcsolás, ami villámgyorsan történik. A 0,3 mp-es érték jól mutatja, hogy a BISG-vel szerelt technika, fényévekkel jobb a masszívabb akkumulátorral és strapabíróbb önindítóval felszerelt, megszokott stop-start rendszereknél.

A mild hibrid rendszer előnye még, hogy alacsony fordulaton, a 11,5 kW teljesítményű szerkezet a nyomatékával besegít a hajtásba, így válik simábbá a közlekedés. Az extra Nm-ek előzés közben is jól jönnek.

A nyomaték adatokból jól kiolvasható, hogy hol segít a lágy hibrid technika. Alapállapotban a 170 Nm már 1400-as fordulattól elérhető, ha túl tölt a turbófeltöltő, akkor 200 Nm-rel lehet gazdálkodni. Sport módban rásegít a DISG, így a maximális nyomaték előzéskor 1750-es fordulaton 210 Nm. Ez a mindennapokban simább közlekedést, jobb előzéseket és élettel telibb ezres motort jelent.

A motortérben jól látható a DISG, ami testesebb generátornak néz ki és a jobb oldali sárvédő közelében található, a motoron. Könnyű megismerni a kb. 3,5 centi széles hajtószíjról, amit - a jobb tapadás érdekében - belül kis V alakú vájatokkal láttak el. Ez a szerkezet indítja újra a motort és persze generátorként is működik.

Fontos tudnivaló, hogy a lágy hibrideknek nincs tiszta elektromos üzemmódja, csak a motor újra indításában játszanak szerepet, illetve motorfék üzemben termelnek áramot. A másik fajtájuknál kombinálják a 48 voltos rendszerrel és egy kis lítium akkuval, így született a Pumánál pl. a 155 lóerős ST Line verzió.

Benedek Attila

Ford Puma Titanium 1.0 EcoBoost mHEV 6M

Hossz/szél./mag.: 4186/1750/1547 mm

Motor: 999 cm3, 125 LE/6000, 170 Nm/1400-4500

Gyorsulás (0-100 km/h): 9,8 s

Ár: 6 935 000 Ft (Alapár: 5 590 000 Ft)

Tesztautó: Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.

Fotó: gyártók, a szerző

Kapcsolódó cikkek

Honda Jazz, Jazz Crosstar - Csak hibrid hajtással!

Honda Jazz, Jazz Crosstar - Csak hibrid hajtással!

Csak hibrid hajtással kerül forgalomba az új Honda Jazz

Használt hibridet vennél? Ezekre figyelj oda!

Így vásárolj használt hibridet

Mi az, amit mindenképp érdemes ellenőrizned rajta?

Ford Puma hibrid teszt

Ford Puma teszt - Fókuszban a lágy hibrid rendszer

Hogyan működik az új Ford Puma mild hibrid kivitele a gyakorlatban?

Kiemelt cikkek

Zöld SUV-okkal támad a Ford

Zöld SUV-okkal támad a Ford

Az utóbbi években a nemzetközi autópiacon két igazán sikeres, ma már kijelenthetjük, hogy hosszútávú trend alakult ki. Az egyik a SUV-ok térhódítása, a másik pedig a környezettudatos, "zöld" autó, amely elektromos vagy hibrid hajtással rendelkezik.