EGR szelep tisztítás - Érdemes rá figyelni

De persze, ha elektromos autónk van, a probléma nem áll fenn.
EGR szelep tisztítás - Érdemes rá figyelni

A belsőégésű motorral szerelt autóknak jó ideje tartozéka az EGR szelep. Ha ezt az alkatrészt nem tisztítják meg időnként, akkor az komoly károkat, és szép szerviz számlákat tud okozni.

A rejtélyes alkatrésznek és rendszernek a magyar elnevezése: kipufogógáz visszavezetés. Az EGR szelep abban segít, hogy a kipufogógázt visszavezessék a belsőégésű motornak a hengereibe, pontosabban a szívócsőbe. Az EGR technika bevezetése annak köszönhető, hogy a környezetvédelmi szabályok szigorodtak.

Az első megjelenése az 1970-es évekre tehető, a helyszín az Egyesült Államok, ahol először porlasztóval szerelt benzinmotorban alkalmazták. A célja az EGR szelepnek és az egész rendszernek, hogy a motor által kibocsájtott nitrogén-oxidok mennyiségét lecsökkentse. Ahogy a környezetvédelmi szabályzók egyre szigorúbbá váltak, úgy terjedt el az EGR technika a dízel és a benzin motoros autóknál is.

A megvalósításnál alapjában kétféle megoldásról beszélhetünk, mindkét rendszernél találni előnyöket és a hátrányokat is. Az egyik utat a nagy-nyomású rendszer jelenti, itt a turbófeltöltő előtti szakaszról irányítják el a kipufogógáz egy részét, ami az EGR szelepen és a csöveken keresztül jut el a szívócsőbe. Ennek előnye, hogy a károsanyag-kibocsájtás szempontjából igen kritikus hidegindítási időszakban nagyon sokat tud segíteni a motor tisztább üzemelésében.

A hátránya, hogy a katalizátor előtt lévő, szinte közvetlen a motorból kiáramló gázok kerülnek vissza a motorba, így lehetnek benne égéstermékek, olaj maradványok, amelyek az olajpárával keveredve lerakódnak a szívócsőbe vagy az EGR szelepben. Ennek a több száz fokos, forró kipufogógáznak az áramoltatásának a szabályozásában vesz részt az EGR szelep, amelyet többféle módon vezérelnek.

A másik iskolát az alacsony nyomású EGR rendszer jelenti. Itt a jóval tisztább, kevésbé forró kipufogógázt, a katalizátor vagy a részecskeszűrő utáni szakaszról irányítják vissza a motorba. Pontosabban a turbófeltöltő, levegőt összesűrítő turbina kereke elé.

Ezt a megoldást a feltöltő gyártók nem annyira kedvelik, mert a turbina kereket el kell látni egy speciális, erősítő bevonattal, hogy bírja a melegebb levegőt. Itt kisebb a kipufogógáznak a hőmérséklete, de ha olajpára kerül bele, az bepiszkítja a turbina kereket és persze a rendszer működését szabályzó szelepet is.

Ennél mélyebben nem merülünk el az EGR szelep működésében, hogy igazán tisztán működjön az autó motorja, ahhoz a gyártók sokszor mindkét rendszert alkalmazzák.

Az EGR szelep működésének a leírása és a barátságtalan, olajjal, égéstermékkel, hővel, koksszal teli környezet ecsetelése nem a véletlen műve. Erre a gyakran elhanyagolt alkatrészre általában csak akkor kerül figyelem, ha a baj már megtörtént. Tehát a szelep eltömődött és a működése bizonytalanná vált, vagy megszűnt működni.

Az EGR szelepnek a hiba jelenségeinek érdemes utána olvasni, de szerencsére megoldást is nyújtunk és nem csak riogatunk. Hogy mit lehet tenni a költséges javítások és a vaskos szerviz számlák megelőzése érdekében, arról itt olvashat.

A probléma másik megoldása, ha eleve elektromos autónk van.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Használt hibridet vennél? Ezekre figyelj oda!

Így vásárolj használt hibridet

Mi az, amit mindenképp érdemes ellenőrizned rajta?

BMW i3

Bemutatjuk a szénszálas karosszériájú BMW i3-at!

A BMW 2013 óta gyártja az i3-at, a különleges elektromos autóját

Mitsubisi Outlander PHEV, a tölthető hibridek királya

Mitsubishi Outlander PHEV teszt - Kísért a múlt!

Az Mitsubishi Outlander PHEV elődje is igen jó autó volt. Egy kis előző életi tanulmány.