Formula E - Jelen és fényes jövő

Az elektromos formula autókkal zajló bajnokság átváltott a jóval látványosabb, és valamivel gyorsabb Gen 2-es autókra. Most már szinte egyenes út vezet a sikerhez.
Miért produkál izgalmas versenyeket a Formula-e, és miért veszélyes a F1-re?

A Formula E és az elektromos autózás fejlődése szinte kéz a kézben jár. A széria 2014-es indulásakor még az elektromos autózás - a Tesla kivételével - a rossz hatótávolság és a béna kinézetű autók miatt leginkább zöldek hóbortjának tűnt. De mint népszerűsítési eszköz jól jött, az egész közlekedés elektromosításon sokat segített a VW dízel botránya.

A Formula E egyik legnagyobb ereje abban található, hogy szinte csak gyári csapatok szerepelnek benne. A 2019/2020-as szezonban már egymással verseng az Audi, a BMW, a DS, a Jaguar, a Nissan a Mercedes-Benz, a Porsche és a gyárnak valamennyire számító Venturi is.

Ez jól mutatja a széria média értékét. Teljesen jól illik mostanság a mindennapokba a zöld autózás mellett a zöld versenyzés is. A fősodratú és a közösségi médiában egyik legfontosabb témává ugyanis környezetünk óvása, a bolygó megmentése vált. Ezt hangoztatva mindenki jobb színbe is tűnik fel és szimpatikusabbá is válik a vevői, és az átlagember előtt. Ezért jól lovagolja meg ezt a a hullámot a Formula E.

A versenysorozat értékét jól mutatja, hogy korábbi években lasszóval kellett fogni a rendező városokat, manapság megfordult minden: versengenek a fővárosok az igen jól megemelkedett rendezői jogokért. Ebbe a viadalba beszállt Budapest is, amit erősített Bécs kiszállása a tárgyalásokból. A díjakat igen csak megemelte Szaud-Arábia beszállása, mint szezon nyitó helyszín, ugyanis az arab állam, a Dakar rali mellett ezzel a verseny szériával is remekül népszerűsítheti a nyitását, a reformjait. A részvételük egy széles tömegekhez eljutó remek PR kampánynak is felfogható.

Banner: Fanbot.ai1

Egyetlen komoly veszélye adódik a gyári csapatok jelenlétének, ez pedig az, ha a költségek elszabadulnak. Erre határozottan meg van az esély, mert most már a csatlakozott nagy nevek közül, senki se szerepelni jött ide, hanem nyerni. Ha a fejlesztési versenynek nem szabnak határokat a szabályokkal és a költségek az egekig emelkednek, akkor villámgyorsan hagyják majd ott a nagy nevek a szériát.

Az elektromos széria kezdeti botlásait a autócserét már kinőtte, de a F3-as autók szintjéhez tartozó lassúsággal és az autók nehézségével még kezdeniük kell valamit. Remény és a fényes jövő abszolút benne van a Formula E-ben, ha például öt évre előre tekintünk, akkor látszik a széria komolyodása.

Ezt abból lehet kikövetkeztetni, hogy a Hyundai, a Toyota, kínaiak és ki tudja ki még, gőzerővel fejlesztik a szilárd test akkumulátorokat, amelyek jóval gyorsabban tölthetők és jóval nagyobb a kapacitásuk és könnyebbek.

Ezt hasonlóan dögös karosszériába bújtatva, esetleg elöl-hátul elhelyezett motorokkal, 600-800 lóerővel, 1000 Nm-rel, és 1,5 másodperces százra gyorsulással már a nagyra becsült Formula 1-nek is könnyen a vetélytársa lehet. A troli hangot, a guminyikorgást és hangnélküliséget pedig valahogy megszokjuk.

Benedek Attila

Fotó: gyárak

Kapcsolódó cikkek

Electrify America, a VW botrány gyermeke, avagy német zöld áldozás a környezetvédelem oltárán.

Electrify America - A VW jóvátételi projektje

Electrify America, íme a VW által kifejlesztett amerikai töltőhálózat.

Minden akadályt leküzd a Bollinger elektromos terepjárója és kisteherautója. De ki húzza ki sárból a nehéz autót?

Bollinger B1, B2 - Az elektromos terepjáró és kisteherautó

Már kapható a Bollinger elektromos kisteherautója és terepjárója.