Hogyan tölthetünk fel egy e-autót?

Valószínűleg már tudja, hogy működik a benzines vagy a dízeles tankolás. De van elképzelése róla, hogy zajlik az ilyesmi az elektroautóknál? Az e-autók segíthetnek a klíma megóvásában, mert (többnyire öko-) árammal működnek és utazás során általában nem bocsátanak ki káros anyagokat. Tölteni azonban nem olyan egyszerű őket, mint egy hajszárítót vagy pirítóst bedugni a konnektorba.
Hogyan tölthetünk fel egy e-autót?

Habár az autók tölthetőek a háztartásokban megtalálható hosszabbítók használatával, így sok órába, akár napokba is telhet, mire a folyamat befejeződik. Ráadásul olyan mértékben leterheli az otthoni elektromos hálózatot, hogy szinte mindig külön wallbox szükséges hozzá. Így nevezzük a nagyfeszültségű csatlakozót, azt a készüléket, amivel a töltés gyorsabbá válik.

Ám még itt is adódnak különbségek, akár magunkban az autókban is. Az e-autó töltési sebessége függ a kábeltől és a wallboxtól is, másfelől az is számít, milyen módon van áramosítva az autó. Az áram bevezetésére kétfajta módszert használnak: az egyik a 230 Voltos váltóáram, amely egy- vagy kétfázisú, és 1,4 vagy 7,2 kW közti töltési teljesítményt biztosít.

A másik lehetőség a háromfázisú áram, ami 400 Voltos és 11 és 50 kW közti, vagy egyes esetekben ennél is nagyobb teljesítményt nyújt. Itt a magas teljesítmény már különleges csatlakozókat igényel. Európában 2016 októbere óta ultragyors töltőkábel is elérhető, 350 kW-s teljesítménnyel.

Éppen ezért a töltőkábelek és csatlakozók közt nagy különbségek állhatnak fenn. Az 1-es típusú csatlakozó például egyfázisú, 7,4 kW-ig teszi lehető a töltési teljesítményt. Ennél egész Európában elterjedtebb a 2-es típusú csatlakozó, amely sztendernek is számít. A személyes háztartásokban általában 22 kW körüli töltési teljesítmény lehetséges, míg a nyilvános csatlakozók 43 kW teljesítményt is biztosíthatnak. A legtöbb közülük 2-es típusú csatlakozóval van felszerelve.

És hogy ilyen téren melyek a legkiemelkedőbb fejlesztések? A Tesla kifejlesztett egy “szupertöltőt” a 2-es típusú csatlakozóból, amely a Model S autót képes fél óra leforgása alatt 80 százalékosan feltölteni. Ilyen gyorsan eddig kevés jármű töltődhetett fel, ám a közeljövőben is ez is elterjedtté válhat.

Kapcsolódó cikkek

Teszteltük a Hyundai Kona Electricet

Hyundai Kona Electric teszt - Közlekedés a való világban

Valós körülmények között teszteltük a Hyundai Kona Electricet!

Tesla Model Y teszt

Tesla Model Y menetpróba I. - Hazai pályán a Model Y!

Már itthon is megtekinthető és megvásárolható a Tesla kisebb szabadidő-autója.

Az Elon Musk-mítosz

Az Elon Musk-mítosz

Bullying áldozatából vált a férfivá, aki megváltoztatta a világot.