Citroën Berlingo Electric - A villamosítás már rég elkezdődött

A Citroën-Peugeot márkáknak jóval nagyobb a történelmük az autók villamosításában, mint gondolnánk. Az 1990-es évek elején már futottak a francia postánál az elektromos áruszállítóik.
Citroën Berlingo Electric elektromos autó - haszongépjárműnek is jó lehet

A gall autógyárak nem vacakoltak: már akkor zöld autókat gyártottak, amikor másokban még fel sem merült a zöldség gondolata. Az egyik fő mozgató rugójuk az Atlanti-óceán partján lévő La Rochelle városa. A helyi atomerőmű köré épült komoly elektromos infrastruktúra, amely már az 1980-as években megmozgatta a mérnökök fantáziáját.

Az első a sorban a Citroën AX (1986-1998), amely anno forgalomba került 15 lóerős elektromos motorral is. A kiskocsi utódját szintén árulták elektromos kivitelben, és persze a testvér modellje is megkapta ezt a hajtásláncot: Citroën Saxo/ Peugeot 106 Electric, 1996-2004.

Haszonjármű vonalat sem hanyagolták, ezen a téren a C15-el indítottak. Az 1984 és 2006 között gyártott autó Citroën Visa alapokra épült. A C15 elektromos kivitelét pedig postás autóként használták. Ezt váltotta elektromos autó fronton a Berlingo és testvér modellje a Peugeot Partner. A tartósságukról annyit, hogy ezek a régi típusok időnként még felénk is felbukkannak: pizzafutár és ételkihordó autóként használják őket.

Az első generációs elektromos Berlingóval a szerző is megtett jó pár száz métert a Frankfurti Autószalonon (2001). Akkoriban meglehetősen új volt a teljes csendben történő autózás. A Citroën Berlin/Peugeot Partner ikrek Leroy-Somer típusú, 38 lóerős villanymotorját nikkel-kadmium akkumulátor táplálta. Észveszejtő gyorsulásra és menetteljesítményekre nem lehetett számítani: 110 km/órás végsebesség és 95 kilométeres hatótáv jellemezte ezeket a típusokat.

A PSA csoport megtartotta a jó szokását, és a 2008-ban debütált utódból is kihozott Electric változatot. Ez már hozzánk is eljutott, néhány márkakereskedő beállította saját részre és a vezérképviselet pedig tesztautónak. Az országok ahol hivatalosan forgalmazták: Egyesült Királyság, Svédország, Norvégia, Dánia és Belgium. Érdekesség, hogy nem csak a vállalkozói, céges vonalat célozták meg a 3,3 és 3,7 köbméternyi rakterű kishaszonjárművekkel. Az igen optimista NEDC ciklus szerinti 170 kilométeres hatótávú autókból személyszállító változatot is készítettek. Ez városi használatban ideális családi autó, a benne lévő hatalmas tér és praktikusság miatt. Gyors-töltővel félóra alatt lehetett őket 150 kilométeres hatótávra feltölteni.

A fent említett típus használt elektromos kishaszonjárműként jó vétel, mert hosszú és a rövid tengelytávú változat teherbírása 636 és 552 kiló. A PSA ikerpárosát 22,5 kWh-ás akkumulátort kapott, amely 67 lóerőt és 200 Nm-t tudó villanymotort hajtott.

A 2018-ban debütált új modellnél sem marad el a villamosítás, ami nagy valószínűséggel nem csak a fent említett országoknál lesz kapható, hanem szinte minden piacon.

Benedek Attila

Fotó: Citroën

Kapcsolódó cikkek

GMC Hummer EV árak

GMC Hummer EV - 1000 lóerő, árak és megjelenési dátumok

Aki elég gyors, az már jövő ősszel vezetheti az 1000 lóerős, elektromos Hummert.

Néhány jó tanács elektromos autó töltőkábelek és csatlakozók tárgyában.

Elektromos autó töltőkábelek és csatlakozók - Néhány jó tanács

Jó tanácsok elektromos autó töltőkábelek és csatlakozók tárgyában.