Citroën Berlingo Electric - A villamosítás már rég elkezdődött

A Citroën-Peugeot márkáknak jóval nagyobb a történelmük az autók villamosításában, mint gondolnánk. Az 1990-es évek elején már futottak a francia postánál az elektromos áruszállítóik.
Citroën Berlingo Electric elektromos autó - haszongépjárműnek is jó lehet

A gall autógyárak nem vacakoltak: már akkor zöld autókat gyártottak, amikor másokban még fel sem merült a zöldség gondolata. Az egyik fő mozgató rugójuk az Atlanti-óceán partján lévő La Rochelle városa. A helyi atomerőmű köré épült komoly elektromos infrastruktúra, amely már az 1980-as években megmozgatta a mérnökök fantáziáját.

Az első a sorban a Citroën AX (1986-1998), amely anno forgalomba került 15 lóerős elektromos motorral is. A kiskocsi utódját szintén árulták elektromos kivitelben, és persze a testvér modellje is megkapta ezt a hajtásláncot: Citroën Saxo/ Peugeot 106 Electric, 1996-2004.

Haszonjármű vonalat sem hanyagolták, ezen a téren a C15-el indítottak. Az 1984 és 2006 között gyártott autó Citroën Visa alapokra épült. A C15 elektromos kivitelét pedig postás autóként használták. Ezt váltotta elektromos autó fronton a Berlingo és testvér modellje a Peugeot Partner. A tartósságukról annyit, hogy ezek a régi típusok időnként még felénk is felbukkannak: pizzafutár és ételkihordó autóként használják őket.

Az első generációs elektromos Berlingóval a szerző is megtett jó pár száz métert a Frankfurti Autószalonon (2001). Akkoriban meglehetősen új volt a teljes csendben történő autózás. A Citroën Berlin/Peugeot Partner ikrek Leroy-Somer típusú, 38 lóerős villanymotorját nikkel-kadmium akkumulátor táplálta. Észveszejtő gyorsulásra és menetteljesítményekre nem lehetett számítani: 110 km/órás végsebesség és 95 kilométeres hatótáv jellemezte ezeket a típusokat.

A PSA csoport megtartotta a jó szokását, és a 2008-ban debütált utódból is kihozott Electric változatot. Ez már hozzánk is eljutott, néhány márkakereskedő beállította saját részre és a vezérképviselet pedig tesztautónak. Az országok ahol hivatalosan forgalmazták: Egyesült Királyság, Svédország, Norvégia, Dánia és Belgium. Érdekesség, hogy nem csak a vállalkozói, céges vonalat célozták meg a 3,3 és 3,7 köbméternyi rakterű kishaszonjárművekkel. Az igen optimista NEDC ciklus szerinti 170 kilométeres hatótávú autókból személyszállító változatot is készítettek. Ez városi használatban ideális családi autó, a benne lévő hatalmas tér és praktikusság miatt. Gyors-töltővel félóra alatt lehetett őket 150 kilométeres hatótávra feltölteni.

A fent említett típus használt elektromos kishaszonjárműként jó vétel, mert hosszú és a rövid tengelytávú változat teherbírása 636 és 552 kiló. A PSA ikerpárosát 22,5 kWh-ás akkumulátort kapott, amely 67 lóerőt és 200 Nm-t tudó villanymotort hajtott.

A 2018-ban debütált új modellnél sem marad el a villamosítás, ami nagy valószínűséggel nem csak a fent említett országoknál lesz kapható, hanem szinte minden piacon.

Benedek Attila

Fotó: Citroën

Kapcsolódó cikkek