Chevrolet Bolt EV - Avagy mekkora az egy autóra jutó veszteség?

Ismerve az autóipart, megvalósítható összeesküvés elméletnek is tűnhet a lassú gyártás felfutást arra is használni, hogy az egy autóra számolt 8-9 ezer dolláros veszteséget csökkentsék.
Chevrolet Bolt EV - Egy elektromos autós veszteség anatómiája

A Chevrolet Bolt termelésének a lassú felfutásához jól lehet kötni az európai szálat. A Bolt EV-t nem csak a csokornyakkendős Chevy emblémával árulták, hanem Opel jelvénnyel is. Európában nagy reményeket fűztek az Opel Ampera e néven futó autóhoz, amely mérete felénk ideális, plusz a 417 kilométeres valós hatótávja (EPA) akkor és még ma is igen bizalom gerjesztő. A kezdeti 60 kWh-ás akkuja pedig nagyságrendekkel többet tudott a kortárs villanyautóknál.

Kritika egyedül az autó belsejét érhette, mert az olcsó műanyagokból álló utasteret Európában nem szeretik egy tízmilliót meghaladó értékű autóban.

Az európai vonal akkor kezdett érdekessé válni, amikor a villanyautó nagyhatalom Norvégiában az Opel Ampera e paraméterei sokakat meggyőztek. Ez annyit jelentett, hogy az Opel kereskedésekbe rövid idő alatt ötezer megrendelés érkezett…

Ezt persze nem tudta belátható időn belül teljesíteni gyár, a megrendeléseket központilag visszamondták. Eközben elindult a háttérben egy szál, ami 2017 márciusában csúcsosodott ki: az Opelt eladták a PSA csoportnak.

Meglepő, de ez a helyzet a csalódott európai villanyautó vásárlókon kívül mindenkinek jó volt: a General Motors végre megszabadult az „”ezer” éve veszteséget termelő Opeltól. Extra nyeresége a GM-nek, hogy az Opel Ampera e rendeléseinek a kiesésével, tudták csökkenteni a villanyautó gyártás által termelt veszteséget. A franciák is jól jártak, mert pár év múlva nekik már hasznot hozott a nyereségessé tett Opel.

A Peugeot és Citroën által átvett Opel, nem forgalmazta az átjelvényezett elektromos autót. Az oka egyszerű: a GM-nek fizetni kellett volna jogdíjat, mert nem az ő munkájuk.

A habot a tortán egy adat jelentette, ami az elektromos autók között nem újdonság. Ez a norvég rendelés visszamondását és a termelés lassú indítását egész más megvilágításba helyezi: a Chevy, minden egyes eladott Bolt EV-n - a becslések szerint - 8-9 ezer dollárt bukott. A számítások szerint, ha jól felfutnak a modell eladásai, akkor autónként 6000 dolláros nyereséget is hozhat a Bolt EV, ez kb. 2025-re tehető.

A Bolt EV amerikai számai a következőképpen festenek: 2017-ben 23297 darab fogyott, a rá következő esztendőben pedig 17019. Idén szeptemberig 13111 példányt értékesítettek.


Ezek mellé érdemes oda tenni a Tesla Model 3 amerikai adatait, amely mutatja, hogy melyik karosszéria forma és autó méret a kelendőbb.

Jó tudni a tengerentúli piacról, hogy az olcsó benzin ár jól pörgeti az izomautók, a testes suvok és a kisteherautók forgalmát. Ezek az autó fajták fogynak legjobban a tengerentúlon. Ha ez nem lenne elég nehezítő tényező, ott vannak az igen fura elképzelések az elektromos autókról, pl. hogy esőben nem lehet használni őket. Ez sem segíti az eladásokat és az autózás kinti zölddé válását.

Benedek Attila

Fotó: Chevrolet, Tesla

Kapcsolódó cikkek

Vajon az e-autók tényleg zöld alternatívát jelentenek?

Vajon az e-autók tényleg zöld alternatívát jelentenek?

Kiderült, mekkora környezeti terhelést jelent egy Polestar legyártása.

Az elektromos autókat gyártó Rivian háttere

Rivian R1T és R1S – Tűzijáték és felhajtás nélkül

Az elektromos suvot és kisteherautót gyártó Rivian háttere

Hogyan tölthetünk fel egy e-autót?

Hogyan tölthetünk fel egy e-autót?

A töltőkábelek és csatlakozók közt nagy különbségek állhatnak fenn

Kiemelt cikkek

Zöld SUV-okkal támad a Ford

Zöld SUV-okkal támad a Ford

Az utóbbi években a nemzetközi autópiacon két igazán sikeres, ma már kijelenthetjük, hogy hosszútávú trend alakult ki. Az egyik a SUV-ok térhódítása, a másik pedig a környezettudatos, "zöld" autó, amely elektromos vagy hibrid hajtással rendelkezik.