EGR szelep tisztítás - Érdemes rá figyelni

De persze, ha elektromos autónk van, a probléma nem áll fenn.
EGR szelep tisztítás - Érdemes rá figyelni

A belsőégésű motorral szerelt autóknak jó ideje tartozéka az EGR szelep. Ha ezt az alkatrészt nem tisztítják meg időnként, akkor az komoly károkat, és szép szerviz számlákat tud okozni.

A rejtélyes alkatrésznek és rendszernek a magyar elnevezése: kipufogógáz visszavezetés. Az EGR szelep abban segít, hogy a kipufogógázt visszavezessék a belsőégésű motornak a hengereibe, pontosabban a szívócsőbe. Az EGR technika bevezetése annak köszönhető, hogy a környezetvédelmi szabályok szigorodtak.

Az első megjelenése az 1970-es évekre tehető, a helyszín az Egyesült Államok, ahol először porlasztóval szerelt benzinmotorban alkalmazták. A célja az EGR szelepnek és az egész rendszernek, hogy a motor által kibocsájtott nitrogén-oxidok mennyiségét lecsökkentse. Ahogy a környezetvédelmi szabályzók egyre szigorúbbá váltak, úgy terjedt el az EGR technika a dízel és a benzin motoros autóknál is.

A megvalósításnál alapjában kétféle megoldásról beszélhetünk, mindkét rendszernél találni előnyöket és a hátrányokat is. Az egyik utat a nagy-nyomású rendszer jelenti, itt a turbófeltöltő előtti szakaszról irányítják el a kipufogógáz egy részét, ami az EGR szelepen és a csöveken keresztül jut el a szívócsőbe. Ennek előnye, hogy a károsanyag-kibocsájtás szempontjából igen kritikus hidegindítási időszakban nagyon sokat tud segíteni a motor tisztább üzemelésében.

A hátránya, hogy a katalizátor előtt lévő, szinte közvetlen a motorból kiáramló gázok kerülnek vissza a motorba, így lehetnek benne égéstermékek, olaj maradványok, amelyek az olajpárával keveredve lerakódnak a szívócsőbe vagy az EGR szelepben. Ennek a több száz fokos, forró kipufogógáznak az áramoltatásának a szabályozásában vesz részt az EGR szelep, amelyet többféle módon vezérelnek.

A másik iskolát az alacsony nyomású EGR rendszer jelenti. Itt a jóval tisztább, kevésbé forró kipufogógázt, a katalizátor vagy a részecskeszűrő utáni szakaszról irányítják vissza a motorba. Pontosabban a turbófeltöltő, levegőt összesűrítő turbina kereke elé.

Ezt a megoldást a feltöltő gyártók nem annyira kedvelik, mert a turbina kereket el kell látni egy speciális, erősítő bevonattal, hogy bírja a melegebb levegőt. Itt kisebb a kipufogógáznak a hőmérséklete, de ha olajpára kerül bele, az bepiszkítja a turbina kereket és persze a rendszer működését szabályzó szelepet is.

Ennél mélyebben nem merülünk el az EGR szelep működésében, hogy igazán tisztán működjön az autó motorja, ahhoz a gyártók sokszor mindkét rendszert alkalmazzák.

Az EGR szelep működésének a leírása és a barátságtalan, olajjal, égéstermékkel, hővel, koksszal teli környezet ecsetelése nem a véletlen műve. Erre a gyakran elhanyagolt alkatrészre általában csak akkor kerül figyelem, ha a baj már megtörtént. Tehát a szelep eltömődött és a működése bizonytalanná vált, vagy megszűnt működni.

Az EGR szelepnek a hiba jelenségeinek érdemes utána olvasni, de szerencsére megoldást is nyújtunk és nem csak riogatunk. Hogy mit lehet tenni a költséges javítások és a vaskos szerviz számlák megelőzése érdekében, arról itt olvashat.

A probléma másik megoldása, ha eleve elektromos autónk van.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Ford Puma hibrid teszt

Ford Puma teszt - Fókuszban a lágy hibrid rendszer

Hogyan működik az új Ford Puma mild hibrid kivitele a gyakorlatban?

Toyota Camry hibrid, avagy hogyan hódítsuk meg Európát

Toyota Camry Hybrid teszt - Amerika kapitány

Az Egyesült Államok legkelendőbb személyautójának a tesztje