StreetScooter Work - Az elektromos haszonjármű születése
A StreetScooter születésének egyik fontos állomása a 2011-es Frankfurti Autószalon, ahol az aacheni műszaki egyetemhez köthető (RWTH Aachen) fiatal vállalkozók bemutatták az elektromos haszonjármű tanulmányukat. A start-up vállalkozás nem csak Angela Merkel figyelmét keltette fel, hanem a német postáét is. Ez a vállalat – a DHL csomagküldő szolgálat révén – már jó ideje nem csak hazai pályán, hanem az egész világon kézbesít csomagokat. A vállalkozást 2014-ben vásárolta meg a Deutsche Post, ekkor gyorsultak fel igazán az események.
Bizalomgerjesztőek az autó adatai, ugyanis a városi csomagszállításra tervezett masina minden porcikáját munkára optimalizálták. Ez annyit jelent, hogy a kétszemélyes fülke első lökhárítója három fekete műanyag elemből áll. Az ajtón lévő védőelem is könnyen cserélhető, olcsó műanyag. A 31950 eurós belépő áru modell 4,3 köbméteres rakteret rejt, az ajtókat és a kocsi minden porcikáját arra tervezték, hogy a heti hat napos munkahetet és a tíz órás munkaidőt jól bírja. Ez naponta kb. 300 csomag kiszállítását jelenti...
Eddig a pontig minden az átlagos forgatókönyvek szerint zajlott, az egyetemista tervezők viszont egy nagyon ügyes csavart tettek a sztoriba. Ez azt is mutatja, hogy az autóipar ma penge élen táncol és aki nem jár élen a fejlesztésekben vagy nem társul, az elbukik. Gyorsan.
Az információ amit használtak a mérnökök az a következő: az 1980-as években az autók alkotóelemeinek 56 százaléka a beszállítóktól származott. Ez a szám az utóbbi időben felugrott 80 százalékra. Ez azt jelenti, hogy az autógyárak újdonságainak nagy részét a beszállítók fejlesztik, vagy találják ki. Az érdekesség, hogy a beszállítók által kínált alkatrészek, részegységek meg is vásárolhatók, külsős cégeknek is. Így épült fel a StreetScooter.
Az akkumulátor csomag a BMW i3-ból lehet ismerős, a lámpákon pedig Hella feliratot találni. A lengéscsillapítókat a Bilstein, a Family 2 típusú váltót pedig a GNK Driveline szállítja. Így állt össze a törésteszteken átment StreetScooter széria, ami hazai pályán 450 szervizzel rendelkezik.
Az anyacég 2017-ben forgalomba állította a tízezredik StreetScootert, de a németek nem álltak meg a saját flottájuk feltöltésénél. Külsős cégek részére is elérhető a több verzióban kapható elektromos haszonjármű, aminek legnagyobb változata Kölnben készül, a Forddal közösen.
A félmilliárd eurós befektetés nem csak ezen a téren kezdi visszahozni a beletett pénzt. Leszállítottak már 500 darabot a Yamatónak, amely japán csomagküldéssel foglalkozó vállalkozás és az Egyesült Államokban is próbálkoznak hasonlóval. Az igazán jó pénzt hozó üzlet a Chery-vel lesz megkötve, ugyanis Kínában 2025-ig – éves szinten – 2,3 millióra ugranak fel a haszonjármű eladások, amelyből kb. 900 ezer lesz a tisztán elektromos. A német elektromos haszonjármű pedig úgy lesz olcsó és igazán világhódító, ha a már a gyártás is Kínában fog folyni.
Benedek Attila