Elektromos-autó töltőkábel csatlakozók - Type 1, Type 2, CHAdeMo és társaik

Ha mostanság vásárolna használt elektromos autót vagy tölthető hibridet, akkor lehet, hogy szüksége lesz egy kis szakértésre. Milyen töltőkábel csatlakozók léteznek?
Az elektromos autó töltőcsatlakozók fajtái.

Mivel még minden gyártó által elfogadott, egységes világszabványt nem hoztak létre, ezért nincs egységes szabványa a töltőcsatlakozóknak. A felek lassan, de azért közelednek egymáshoz. A különbözőségek ellenére kialakultak összetartások, az összefogásban leginkább az azonos országok gyártói jeleskednek.

A japánok erősek az elektromos-autó vonalon, ezért ha ön villanyautó bennfentes, akkor értenie kell az Óhajt egy kis teát kérdést. Ha japánul teszi fel, akkor észrevehető benne a CHAdeMO betűszó. (O Cha demo ikaga desuka?) Így jutunk el az egyenárammal működő csatlakozóhoz (DC), amely viszonylag gyorsan tölt.

Ennek könnyű a felismerése, mert a kör alakú csatlakozóban négy kört alakítottak ki, aminek alsó és felső körében négy-négy, szintén kör alakú csatlakozó található. Cikkünk megjelenéséig kb. 20 ezer CHAdeMO csatlakozós töltőt használtak a világban, az elterjesztéséről pedig egy szervezet gondoskodik, amely 2010-ben jött létre.

Ha már Japán szóba került, akkor haladjunk ezen a vonalon tovább. A Tpye-1-es (T1), azaz az egyes típusú csatlakozóra Yazaki néven is rákereshet. Ez a csatlakozó típus már kifutófélben van, mert az áramfelvétele kicsi (7,4 kW) és egy fázissal működik. Arról lehet megismerni, hogy az áramot öt csatlakozó viszi át az autóba.

Kettes típusnak mondják magyarul, de a Type II vagy a T2 jobban mutat és menőbb angolul kiejteni. Ezt a fajtát Mennekes-nek is hívják. Ez hasonló eset, mint az angolban a hoover szó, ami porszívó márkanévként került be a köztudatba, de a név angol nyelvterületen jó ideje a porszívó elnevezése is.

T2-es csatlakozót arról lehet megismerni, hogy hét darab lyuk található benne. Ez a T1-hez hasonlóan váltóárammal működik (AC), de itt már 22 vagy akár 43 kW-ig is elmehet az átvihető teljesítmény. (Európában ez a töltő csatlakozó terjedt el.)

Combo és CCS néven fut az a dupla csatlakozó, amely engedi az egyenáram és váltóárammal történő töltést is. Ennek az áramot felénk átvivő része T2-es, azaz kettes típusú csatlakozó. Ezt az egybe épített, két kört formázó csatlakozó részről lehet felismerni.

Mivel a világ legerősebb villanyautó gyártási és eladási számait Kína produkálja, ezért ők külön csatlakozót fejlesztettek ki. Ennek a neve GB/T, és onnan lehet megismerni, hogy közel téglalap alakú, amiben két nagyobb és egy kisebb kör és két nyolcast formázó alak található. A szakemberek egy ideje azon dolgoznak, hogy minél nagyobb teljesítményt tudjanak átvinni vele - pl. 900 kW-ot -, amivel már lehetséges a kamionokat, buszokat vagy más haszonjárműveket is gyorsan feltölteni. Ezen felül már együtt dolgoznak a japánokkal, hogy a két ország töltőszabványát egyesítsék. A GB/T típusú töltők száma 200 ezer fölötti, ez jól mutatja Kína élen járását a területen.

A Tesla természetesen ebben a témában megkerülhetetlen, az ő töltőjük Európában T2-es, de a saját töltőhelyén (Supercharger) a gyorsabb, nagyobb teljesítményt átvivő egyenárammal lehet tölteni.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

elektromos suv és kisteherautó a Riviantól

Rivian R1T és R1S – A háttér

Elektromos kisteherautó és szabadidő-autó a Riviantól

Vajon az e-autók tényleg zöld alternatívát jelentenek?

Vajon az e-autók tényleg zöld alternatívát jelentenek?

Kiderült, mekkora környezeti terhelést jelent egy Polestar legyártása.

Az elektromos autókat gyártó Rivian háttere

Rivian R1T és R1S – Tűzijáték és felhajtás nélkül

Az elektromos suvot és kisteherautót gyártó Rivian háttere

Kiemelt cikkek

Zöld SUV-okkal támad a Ford

Zöld SUV-okkal támad a Ford

Az utóbbi években a nemzetközi autópiacon két igazán sikeres, ma már kijelenthetjük, hogy hosszútávú trend alakult ki. Az egyik a SUV-ok térhódítása, a másik pedig a környezettudatos, "zöld" autó, amely elektromos vagy hibrid hajtással rendelkezik.