Apple Titan project - Az Apple autó által keltett félelmek

Ha nem lenne elég kihívás az autóiparnak az aktuális gazdasági helyzet és az elektromos hajtásra váltás, az Apple is autógyártásba kezd… A hírtől kirázza a hideg az autóipari vezetőket. Jogos a félelmük?
Apple elektromos autó

Itt olvashat az Apple autó háttérőről, pontos adatokat, specifikációt ne várjon az olvasó. Ugyanis a szakma annyit változik egy év alatt is, hogy az Apple-nek még nincs meg a nagyon pontos autófejlesztési iránya. Talán még abban sincs döntés, hogy komplett autóval szállnak be az autós területre vagy a csak az önvezetési rendszerüket, és a komplett autót vezérlő program rendszert szállítják a gyáraknak. A céldátumról megoszlanak a vélemények, a 2025 és az utáni időpontok a legesélyesebbek.

Az autógyárak vezetőinek a félelme nem alaptalan. Azért meleg a pite, mert az autóipar – mostanság – a történetének a legnagyobb átalakulásán megy keresztül. Az utóbbi hónapok nyilatkozatai alapján tisztán látszik, hogy a politika eldöntötte, hogy a fő irány az elektromos hajtás. Ezt megfűszerezheti a teherfuvarozásban és még sok téren, a hidrogénnel táplált üzemanyagcella használata.

Ez a hirtelen és gyorsan történő váltás, alapjaiban ingathatja meg az autóipart, főleg az európait. Az egyik veszélyt, a zöld technológiába teendő eszement fejlesztési pénzek jelentik. Amit követnek az elbocsájtások, mert jóval egyszerűbb szerkezetű elektromos autók gyártásához, kevesebb munkás kéz szükséges. Ha ez nem lenne elég probléma, megérkezett a Covid-19, ami a gazdaságot is alaposan felforgatta…

A félelem oka még, hogy az Apple az a tech óriás, amelynek több száz milliárd dollár csak a készpénz tartaléka... Kis túlzással végtelen mennyiségű pénzt áll a rendelkezésükre. A ”baj” még az velük, hogy okosan költik el a pénzüket. A másik ”gond”, hogy az úttörő ötleteik nagy része jól működött (iPhone, iPod, iPad), ezért várható, ha megvalósul az Apple autó, akkor az nagyot fog szólni. És ott van még a márkáért rajongók hatalmas és hű tábora.

A saját gyártásba nagy valószínűséggel nem fog bele az Apple, hasonlót fog tenni, mint a Fisker Karma: az autójának az elkészítését kiadja, pl. a bérgyártásban profi Magna International-nek. A kanadai vállalat, mint a világ egyik legnagyobb alkatrész beszállítója, azonnal tud kiváló gyártási minőséget produkálni. Erről a Graz-ban történő bérgyártásuk tanúskodik, ahol a BMW, a Jaguar, a Mercedes-Benz, a Mini és a Toyota találhatók az aktuális megrendelőik között.


A Titan projekt néven futó fejlesztési programban még az az érdekes, hogy szinte semmi konkrétum nem szivárgott ki róla. A fejlesztések más vállalatok neve alatt bérelt raktárakban és a nézelődők elől teljesen elzárható tesztpályákon történnek.

Ami nyilvános, hogy az Apple különböző épületei között, önvezetésre felkészített VW Transportereket használnak. Ezen felül, tetőcsomagtartóval ellátott, érzékelőkkel teli rakott Lexus RX450h suvokban tesztelik az önvezető rendszerüket. Az Apple elektromos autó projektje, a hírek szerint kb. 1000-5000 munkatárs bevetésével folyik.

A fentiek is azt támasztják alá, hogy az Apple a következő autót szeretné piacra dobni, ami más mint amit eddig megszoktunk. Ez hasonló filozófia, mint a telefonoknál az iPhone által gerjesztett hatás: az egész iparágat megreformálták. Ezzel a hozzáállással és a rendelkezésükre álló tőkével, az Apple komoly konkurenciát jelenthet a hagyományos autógyáraknak és a Teslának is.

Benedek Attila

Fotó: Apple

Kapcsolódó cikkek

Elektromos kishaszonjármű, Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z.E. - Zöld megoldás vállalkozásoknak

Renault Kangoo Z.E., zöld kishaszonjármű vállalkozásoknak.

Miért produkál izgalmas versenyeket a Formula-e, és miért veszélyes a F1-re?

Formula E - Jelen és fényes jövő

Izgalmas versenyeket produkál a Formula-E, és komoly jövő előtt áll.