Volkswagen MEB platform - Az MEB története

A Volkswagen az egyik legnagyobb játékos az autóipari költségcsökkentésben. Nemrég újra megjátszották azt, amit már 2012-ben megcsináltak, csak most az elektromos autóiknak építettek padlólemezt.

Érdemes visszamenni az időben és közben kalapot emelni az augusztus végén, hirtelen elhunyt Porsche unoka, Ferdinand Piech előtt. Ő volt az, aki az Audit prémium márkává változtatta és a Volkswagenből óriás konszernt csinált. Közben pedig a cég költségeit levitte. Ennek része volt az MQB elnevezésű padlólemez, amelynek kulcs eleme az az információ, hogy az erre épült autók az első kerék tengelyvonalától a gázpedálig megegyeznek.

Az utasteret és a hátsó lábteret nagyban meghatározó tengelytáv pedig a 2505 millimétertől egészen 2980 milliméterig terjed. A kerek átmérője pedig 630 millimétertől, egészen 765 milliméterig mehet el. Az MQB néven futó padlólemeznek a zsenialitása az, hogy első és 4x4-es hajtású autók épülhetnek rá, azok, amelyeknek a motorjaikat keresztben építik be. Ez a VW konszernen belül közel 250 típust jelent, eddig kb. 40 autó osztozik ezen a jól kipróbált technikán.

Az első példánya az MQB platformnak a mostanság utódot kapó Golf VII volt. Különlegesen trükkös része ennek a rendszernek a minőségbiztosítás, amelyet alaposan át is dolgozott a VW. Ugyanis a beszállítóktól olcsóbban megrendelhető nagyszámú alkatrészeknél ha széria hiba adódik, akkor már nem egy-két márkának a pár százezer autóját kell visszahívni. Ennél a rendszernél már több milliós darabszámról van szó, ami rendkívül nagy kiadás és persze blamázs. Az, hogy ezt az új padlólemez rendszert létre tudják, egy jelképes befektetésre volt szükség. Az invesztíció a becslések szerint 60 milliárd dolláros összeget tette ki.

A 2019 őszén bemutatott ID3 az első fecske, amit 2020 elejétől lehet megvásárolni. Ez az első modellje a modul rendszerű hajtási koncepciónak, azaz a MEB-nek. Ennek fontos tulajdonsága, hogy már nem csak konszernen kerül megosztásra, hanem kis túlzással bárki licencelheti.

Az első fecske már meg is érkezett, a második már jóval nagyobb játékos, ez pedig Ford. A kék ovállal a VW már komolyabban együttműködik. Így a Volkswagen által befektetett 30 milliárd Euró, kezd már visszajönni. Ahogy a hagyományos technikával szerelt hossz motoros prémium autóknál - tehát az Audi, Porsche és a Bentley márkáknál is – más a padlólemez. A ma is futó ”régi” rendszerben PPE néven futott, a közelgő elektromos korban PPE rövidítéssel látták el a Porsche által fejlesztett elektromos padlólemezt.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Ionity töltőhálózat, összefogás az európai gyorstöltő hálózatért.

Ionity hálózat - Gyorsítósáv az elektromos autóknak

Az Ionity töltőhálózat, háttere és működése.
Elektromos kishaszonjármű, Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z.E. - Zöld megoldás vállalkozásoknak

Renault Kangoo Z.E., zöld kishaszonjármű vállalkozásoknak.
Az ID elektromos autók alapja, a MEB padlólemez.

Volkswagen MEB platform - Az MEB története

A VW elektromos autóinak a "lelke" hogyan jött létre?

Kiemelt cikkek

Formula-e történelem, hajdani politikus tette sikeressé az elektromos versenysorozatot.

Formula E - Történelem, jövőbe látással

Formula E története, akik meglátták a jövőt.