Elektromos autós illemkódex - Avagy hogyan előzzük meg a verekedéseket és a kézi tusákat a töltőpontnál

A bulvár lapok újságírói már epedve várják az olvasók által beküldött videókat, amelyek a töltőpontoknál üvöltöző autósokról és a kézitusákról szólnak. Előzzük meg!
Viselkedés a töltőknél, avagy hogyan előzhetők meg a verekedések és szitkozódások?

Mindenki más, ezen felül különféle ”csomagokkal” és neveltetéssel indulunk a szülői házból. Egyeseket a nevelőnő zavargászott gyerekkorában a nappaliban lévő Steinway & Sons zongora körül, hogy igya meg a délutáni teáját és közben leszidta, mert késett egy percet az illemtan óráról. Míg mások olyan környezetben nőttek fel, ahol a vitás kérdéseket ökölcsapásokkal oldották meg, hogy csak a két végletet említsük. A lényeg, ha ön elektromos autó tulajdonos vagy tölthető hibridet hajt, akkor tartson be pár szabályt, amivel mindenkinek az életét meg fogja könnyíteni. Fontos, hogy az elhangzottakra bátran figyelmeztesse zöld-autós társait is.

Az egyik legnagyobb fegyver ezen a téren az edukáció. Ez a latin szó manapság gyakran elhangzik, a magyar megfelelője a nevelés, oktatás. Tehát ha nemrég ült át egy hagyományos autóból, akkor érdemes a zöld technikát jobban megismernie. Bármilyen meglepő, de az elektromos vagy tölthető hibrid autót másként kell vezetni, mint a hagyományos hajtásút. Az alap az, hogy ezen a téren kiképződik, méghozzá alaposan.

Az oktatás része az is, hogy utána olvas a zöld rendszámmal járó jogoknak. S esetleg rájön arra, hogy ezzel a rendszám fajtával nem csak a töltőhelyeken lehet ingyen parkolni, hanem máshol is. (Előfordult ilyen eset...)

A másik fontos tudnivaló, hogy nem szükséges az autójával a munkaideje alatt vagy egész éjjel állni a töltőponton, ezzel szívatva másokat. Az edukációnak része, hogy képbe kerül azzal, hogy mikor gyors-töltéssel feltöltötte 80 százalékig az autóját, onnan kezdve a töltés nagyon lelassul. Tehát ebben az időszakban illik elhagyni töltőhelyet.

Szintén apró figyelmesség, hogy a töltőhely kereső és töltőhelyet foglaló applikációt nem csak a töltőhely keresésére és a foglalásra használja. Hanem be is jelentkezik, és jelzi ha távozott... Ha csak lefoglalja, de mondjuk máshol talál töltőt és nem törli a foglalását, akkor ezzel ismét másoknak okoz gondot.

Az előre vivő dolgok közé tartozik az is, hogy otthon töltse az autóját, és feltöltve induljon neki a napnak. Budapesten már kezd terjedni – kísérletképpen –, hogy néhány utcai töltőt fizetőssé tettek. Ennek is az a célja, hogy az elektromos autó és tölthető hibrid tulajdonosokat otthon töltésre szoktassák. Itt a szolgáltató részéről az még hiányzik, hogy a valós töltési idő letelte után, a töltőhely felesleges foglalását kiszámlázzák a töltést igénybe vevőnek. Így rá lenne kényszerítve a villanyautós, hogy amint végzett a töltéssel, elhagyja a töltési pontot.

Egyes emberek lételeme a spórolás, de azért akadnak akik túlzásokba esnek. Ilyen az a Tesla tulaj is, aki addig nem telepít napelemeket a házára, amíg ingyenes itthon a töltés az utcán...

A spórolásnak létezik ennél jóval bosszantóbb formája is. Ez pedig az, amikor villanyautós a hatótáv kitolása végett, rendkívül lassan, a többi közlekedőt fenntartva halad. Ez vészhelyzetben rendben van és érthető. A hangsúly a rendszerességen van, mert a lassabb sebességgel, komolyan akadályozza mások haladását és balesetveszélyes is.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek