Formula E - Történelem, jövőbe látással

Az elektromos autókkal történő versenysorozat jó időben és jó helyen indult el. Alapítója Alejando Agag, politikusi és pénzügyi területről érkezett.

A széria indulásának dátumát pontosan tudjuk: 2011, március 3. Ekkor ült le Alejandro Agag és két társa egy párizsi kis olasz étteremben Jean Todt-tal, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökével. Ekkor adták elő az ötletüket, ami egy elektromos formaautókon alapuló versenyszéria, amit a városokban rendeznek. Az ötlet nyitott fülekre talált, és az új versenyszéria egyből világbajnoki rangon indult útjára.

Ez rendkívül fontos, ugyanis az autóversenyzésben világbajnoki szinten rendkívül kevés esemény zajlik: a rali világbajnokság (WRC), a megbízhatósági vagy sportkocsi világbajnokság (WEC), a ralikrossz világbajnokság (RX) mellett csak a F1-et rendezik ilyen formában. Ezekkel egy szintre emelték a hirtelen érkezett, friss sorozatot.

Ez a kezdés már előre vetítette Agag képességeit, mert a fiatalon politizálásba kezdő pénzügyi és banki tanulmányokat folytató alapító 28 évesen már az Európa Parlamentben ült. Miután civillé vált, Londonba tette át a székhelyét és tanácsadó céget alapított, miközben a F2-ben csapat tulajdonossá vált és közben az angol Premier ligában is nézelődött. A kör, amelyben mozog elismerésre méltó: Flavio Biatore és Bernie Ecclestone is a barátai közé tartozik.

Az első generációs autók külalakja és a megoldásai is eltérnek a megszokott formula autóktól. A vázat a francia Spark Racing Technology készítette, az első évben a motor a McLarentől érkezett és megegyezett a P1-es szuper sportkocsiban használttal. A Hewland szállította az ötsebességes váltót, a Michelin pedig a 18 colos gumikat. Az akkucsomagot pedig a Williams F1-es istálló, mérnöki bérmunkákat végző cége, a Williams Advanced Engineering tervezte és gyártotta.

A 11 két versenyzős csapat, négy versenygépet vásárolt meg, ugyanis anno a három másodperc alatt százra gyorsuló 250 lóerős autók csak féltávot bírtak ki... Ekkor az történt, hogy a boxba hajtáskor az egyik versenygépből, átszálltak a másikba.

Nem csak ez volt a széria újdonsága, hanem az is, hogy a versenyek rendkívül kompaktak, tehát egy napon zajlik le a szabadedzés, a rajthelyekért történő küzdés, és az első hatnak a Super pole. Majd a délután a verseny. Ahol pedig két futamot rendeznek, ott ez megismétlődik ez a rendszer vasárnap is vagy pénteken.

Az autó kisebb végsebességét a pályák szűkösségével, a szurkolói szavazással (Fan boost) és az előzési lehetőségek csökkentésével érték el. Show elemként lehet tekinteni a szűk pályák hozadékára: a sok ütközésre.

A FE nézőbarát, az elektromos autózást jól népszerűsítő, felfele ívevő sorozattá vált, amely egy szezonja ősztől a nyár elejéig tart.

Betét programként ott a Jaguar E-Pace, a Roborace verseny. Eddig öt világbajnokot avattak a sportban: Nelson Piquet Jr, Sébastian Buemi, Lucas de Grassi és a kétszeres győztes Jean-Eric Verne.

Kissé fura, hogy az autók töltését, bio üzemanyaggal hajtott dízel generátorokkal oldják meg...

Benedek Attila

Fotó: gyárak

2019-11-24 14:10:51

Kapcsolódó cikkek

Az ID elektromos autók alapja, a MEB padlólemez.

Volkswagen MEB platform - Az MEB története

A VW elektromos autóinak a "lelke" hogyan jött létre?
Megérkezett a Honda e, a Honda elektromos autója - Csak nőknek szól?

Honda e - Az igazi elektromos városi kisautó

Az igazi városi kisautó, nem csak nőknek.
Viselkedés a töltőknél, avagy hogyan előzhetők meg a verekedések és szitkozódások?

Elektromos autós illemkódex - Avagy hogyan előzzük meg a verekedéseket és a kézi tusákat a töltőpontnál

Illemkódex, elektromos autósoknak.

Kiemelt cikkek

Formula-e történelem, hajdani politikus tette sikeressé az elektromos versenysorozatot.

Formula E - Történelem, jövőbe látással

Formula E története, akik meglátták a jövőt.